Gençler, açılışta farklı nedenlerden dolayı sık hata yaparlar.
Açılıştaki hatalar antrenörün gözüne hemen çarpar. Antrenöre
göre açılış, en kolay bölümdür. Çünkü açılışla ilgili yeterli kaynaklara
sahibiz, açılış ilkelerini biliyoruz, izliyoruz. En önemlisi de açılışta, iyi
hamlelerin değeri yüksek değildir. Bazı
durumlarda bu değer yükselebilir. Beyazlar oyunu yavaşlatabilir, çünkü fazladan
bir temposu vardır. Açılıştaki tempo kaybı yüzünden, oyunu kaybediyoruz,
denemez. Oyun ortasında birçok zorluk vardır, bu bakımdan oyun ortasını
öğretmek daha zordur. Oyun sonunu öğretmek de zordur. Neden? Çünkü, oyun
sonunda hamlelerin değeri çok yüksektir. Doğru hamleyi bulamazsanız oyunu
kaybedersiniz.
Oyun sonu kendine özgü temel bilgiler içerir. Bunları
bilmeden başarılı olamazsınız.
Oyun sonunda taşların rolleri değişir.
Açılışla oyun ortası birbirleriyle bağlantılıdır ama oyun
sonunda tamamen farklı plan ve hedefler ortaya çıkar.
Oyun sonunda hesaplama, metodlar ve taktik motiflerle
yapılır.
Oyun sonunda hesaplama daha basittir.
Önemli olan temel konuların bilinmesidir.
Bilinen pozisyonların yanlış uygulanmasıyla her şey berbat
edilebilir.
1.Konum:
B/Şg5, Kc8,
h5
S/Şe7, Kd6
Bu konum
genellikle berabere kabul edilir. İşte teorik konumun az öncesi.
Hata:
1…Kd1?
2.h6 Kg1
3.Şf5 Kh1
4.h7 ve 1-0
Siyah, çok basit bir tuzağa düştü.
2.Konum:
YILAN MANEVRASI
B/Şh8, Kc8,
h7
S/Şe7, Kg1
Hamle kimde
ise o kazançlı çıkar.
1.Kg8
2.Şg7
3.Şh6
4.Şg6
5.Şf5
Gerçek bir
yılan gibi…
3.Konum:Ünlü
Reti Pozisyonu
h piyonunun
sürülüşü siyahın kazanmasına yetmiyor.
PİYON OYUN
SONLARINDA YÖNTEMLER
1.
Oppozisyon
2.
Üçgen yöntemi
3.
Tempo fazlalığı
4.
Aktif şah, şahların rolü
5.
Geçer ve uzak geçer piyonlar
6.
Bağlı geçer piyonlar
7.
Pat savunmaları
8.
Kritik kareler
9.
Şahın kıstlanması
10.
Yarma
Görüldüğü gibi çok yöntem var.
Oyun ortası konumlarından sadece iyi
olanlarını gösteririz. Oyun sonunda hem iyi hem de kötü örnekleri
göstermeliyiz.
Birçok büyük usta bile oyun
sonlarında yanlış oynamışlardır. Aslında oyun sonunda her şey oldukça tipiktir.
3.Konum:
Yudasin - Osmoz
Alburt-Kasparov
B/Şf2, h3
S/Şf4, f3,h4
Yukarıdaki
konum, üçgen yöntemi ile kazanılır.
Aynı konumu,
Osmoz berabere yaptı, Kasparov, Alburt’a
karşı kazandı.
Siyah şahın
3 karesi var, beyazın 2; onun da 3 karesi olsaydı berabere olurdu. f2 karesi
beyaz şaha yasaktır.
4.Konum:
B/Şd3, a4,
e4, f5,h4 (5)
S/Şc5, a5, b4, f6,h5 (5)
Berabere
5.Konum:
B/Şg2, f3
S/Şd1, e5,
g5
Berabere
Uzak
oppozisyonla berabere olur, kısa oppozisyon kaybeder.
6. Konum:
B/Şh3, h4
S/Şf3, g3, h5
Berabere
Piyon oyun
sonlarında piyon fazlalığı yüzde 90 sonucu belirler.
7. Konum:
B/Şe3, f3,
g3, h4
S/Şa7, f5,
h5
Beyaz
kazanır.
Zugzwang
8.Konum:
Beliavsky-Seirewan
B/Şf2, Ve8,
f4, g3, h4
S/Şd4, Vc2,
f5, g6, h5
Siyah
kazanır.
9.Konum:
B/Şd3, a4,
e4, f5, h4
S/Şc5, a5,
b4, f6, h5
Piyon fedası
ile siyah kazanır.
1…b3 2.Şc3
b2 3.Şxb2 Şd4 0-1
Aynı konumu
Kasparov, geri geri giderek kazandı.
1…Şc6 "Yasak
Kareler" kuralı.
10.Konum:
B/Şc3, a4
S/Şe4, a5,
b6
Burada
çalışma yöntemi, küçük testler biçiminde olmalıdır.
a)
Hamle sırası beyazda, sonuç ne olur?
b)
Hamle sırası siyahta, sonuç ne olur?
11.Konum:
B/Şb4, a2,
b2, d4, e5, f6 (6)
S/Şg8, a4,
b5, c4, d5, f7 (6)
Hamle
beyazda.
1.Şxb5?? a3
Siyah kazanır.
1.a3
Profilaktik hamle ve beyaz kazanır.
12.Konum:
B/Şc5, a5,
b5
S/Şg7, b7
1…b6
berabere ilan etmişler. Oysa,
2.Şc6 bxa5,
3.Şc7 Beyaz kazanır.
13.Konum:
B/Şd6, a5
S/Şc3, a6
Hamle
Beyazda. Zugzwang
1.Şc5
kazanır.
14. Konum:
B/Şe6, g4
S/Şd8, g5,
g6
Hamle
Beyazda:
Basit fakat
öğretici
15. Konum:
B/Şg3, Ka6,
f2, g2, h3 (5)
S/Şf7, Fg7,
f5, g6, h5 (5)
Kazanılmış
piyon oyun sonuna geçilerek Beyaz kazanır.
16. Konum:
Mikhalchishin-Geller
B/Şf2, Ag2,
f3, g5, h4 (5)
S/Şd4, Ka2,
f4, g6 h5 (5)
Piyon oyun
sonuna geçilerek, Siyah kazanır.
Devam Edecek
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder