1 Nisan 2012 Pazar

ADRİAN MİKHALCHİSHİN'İN SEMİNER NOTLARI (6) KALE VE PİYON OYUN SONLARI



 
Gençler, açılışta farklı nedenlerden dolayı sık hata yaparlar.
Açılıştaki hatalar antrenörün gözüne hemen çarpar. Antrenöre göre açılış, en kolay bölümdür. Çünkü açılışla ilgili yeterli kaynaklara sahibiz, açılış ilkelerini biliyoruz, izliyoruz. En önemlisi de açılışta, iyi hamlelerin değeri  yüksek değildir. Bazı durumlarda bu değer yükselebilir. Beyazlar oyunu yavaşlatabilir, çünkü fazladan bir temposu vardır. Açılıştaki tempo kaybı yüzünden, oyunu kaybediyoruz, denemez. Oyun ortasında birçok zorluk vardır, bu bakımdan oyun ortasını öğretmek daha zordur. Oyun sonunu öğretmek de zordur. Neden? Çünkü, oyun sonunda hamlelerin değeri çok yüksektir. Doğru hamleyi bulamazsanız oyunu kaybedersiniz. 
Oyun sonu kendine özgü temel bilgiler içerir. Bunları bilmeden başarılı olamazsınız.
Oyun sonunda taşların rolleri değişir.
Açılışla oyun ortası birbirleriyle bağlantılıdır ama oyun sonunda tamamen farklı plan ve hedefler ortaya çıkar.
Oyun sonunda hesaplama, metodlar ve taktik motiflerle yapılır.
Oyun sonunda hesaplama daha basittir.
Önemli olan temel konuların bilinmesidir.
Bilinen pozisyonların yanlış uygulanmasıyla her şey berbat edilebilir.
1.Konum:
B/Şg5, Kc8, h5
S/Şe7, Kd6

Bu konum genellikle berabere kabul edilir. İşte teorik konumun az öncesi.
Hata:
1…Kd1?
2.h6 Kg1
3.Şf5 Kh1
4.h7 ve 1-0 Siyah, çok basit bir tuzağa düştü.

2.Konum: YILAN MANEVRASI
B/Şh8, Kc8, h7
S/Şe7, Kg1
Hamle kimde ise o kazançlı çıkar.
1.Kg8
2.Şg7
3.Şh6
4.Şg6
5.Şf5
Gerçek bir yılan gibi…
3.Konum:Ünlü Reti Pozisyonu

h piyonunun sürülüşü siyahın kazanmasına yetmiyor.

PİYON OYUN SONLARINDA YÖNTEMLER
1.       Oppozisyon
2.       Üçgen yöntemi
3.       Tempo fazlalığı
4.       Aktif şah, şahların rolü
5.       Geçer ve uzak geçer piyonlar
6.       Bağlı geçer piyonlar
7.       Pat savunmaları
8.       Kritik kareler
9.       Şahın kıstlanması
10.   Yarma
Görüldüğü gibi çok yöntem var.
Oyun ortası konumlarından sadece iyi olanlarını gösteririz. Oyun sonunda hem iyi hem de kötü örnekleri göstermeliyiz.
Birçok büyük usta bile oyun sonlarında yanlış oynamışlardır. Aslında oyun sonunda her şey oldukça tipiktir.

3.Konum:
Yudasin - Osmoz
Alburt-Kasparov
B/Şf2, h3
S/Şf4, f3,h4

Yukarıdaki konum, üçgen yöntemi ile kazanılır.
Aynı konumu, Osmoz berabere yaptı, Kasparov,  Alburt’a karşı kazandı.
Siyah şahın 3 karesi var, beyazın 2; onun da 3 karesi olsaydı berabere olurdu. f2 karesi beyaz şaha yasaktır.
4.Konum:
B/Şd3, a4, e4, f5,h4 (5)
S/Şc5, a5, b4, f6,h5 (5)

Berabere
5.Konum:
B/Şg2, f3
S/Şd1, e5, g5


Berabere
Uzak oppozisyonla berabere olur, kısa oppozisyon kaybeder.
6. Konum:
 B/Şh3, h4
 S/Şf3, g3, h5

Berabere
Piyon oyun sonlarında piyon fazlalığı yüzde 90 sonucu belirler.

7. Konum:
B/Şe3, f3, g3, h4
S/Şa7, f5, h5

Beyaz kazanır.
Zugzwang

8.Konum:
Beliavsky-Seirewan
B/Şf2, Ve8, f4, g3, h4
S/Şd4, Vc2, f5, g6, h5

Siyah kazanır.

9.Konum:
B/Şd3, a4, e4, f5, h4
S/Şc5, a5, b4, f6, h5

Piyon fedası ile siyah kazanır.
1…b3 2.Şc3 b2 3.Şxb2 Şd4 0-1
Aynı konumu Kasparov,  geri geri giderek kazandı.
1…Şc6 "Yasak Kareler" kuralı.

10.Konum:
B/Şc3, a4
S/Şe4, a5, b6

Burada çalışma yöntemi, küçük testler biçiminde olmalıdır.
a)      Hamle sırası beyazda, sonuç ne olur?
b)      Hamle sırası siyahta, sonuç ne olur?

11.Konum:
B/Şb4, a2, b2, d4, e5, f6 (6)
S/Şg8, a4, b5, c4, d5, f7 (6)


Hamle beyazda.
1.Şxb5?? a3 Siyah kazanır.
1.a3 Profilaktik hamle ve beyaz kazanır.

12.Konum:
B/Şc5, a5, b5
S/Şg7, b7

1…b6 berabere ilan etmişler. Oysa,
2.Şc6 bxa5, 3.Şc7 Beyaz kazanır.

13.Konum:
B/Şd6, a5
S/Şc3, a6

Hamle Beyazda. Zugzwang
1.Şc5 kazanır.
14. Konum:
B/Şe6, g4
S/Şd8, g5, g6

Hamle Beyazda:
Basit fakat öğretici

15. Konum:
B/Şg3, Ka6, f2, g2, h3 (5)
S/Şf7, Fg7, f5,  g6, h5 (5)


Kazanılmış piyon oyun sonuna geçilerek Beyaz kazanır.

16. Konum: Mikhalchishin-Geller
B/Şf2, Ag2, f3, g5, h4 (5)
S/Şd4, Ka2, f4, g6 h5 (5)

Piyon oyun sonuna geçilerek, Siyah kazanır.
Devam Edecek

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder