Eski ustalardan biri, Tarrash veya Marshall, “Konsatrasyon önemli bir
etkendir.” diyor.
Satranç insanlara konsatrasyonu da öğretir. Çocukların konsatrasyonu
konusunda psikologlardan destek almak gerekir.
TAL’İN YÖNTEMİ: “Taşları
Eşit Bir Şekilde Değiştirmek”
Bu yöntem
Tal tarafından keşfedilmedi ama etkili bir şekilde kullanıldı. Antrenörler için
bu yöntemi öğretmek ve uygulatmak çok önemli. İki hafif alete karşı, kale ve piyon
karşılaştırması nasıl yapılır? Değişim ne zaman yapılmalıdır?
Tal, bu
soruların cevaplarını çok iyi biliyordu ve değişimi rakibinin ummadığı zamanlarda yapıyordu.
Tal-Savon, Baku, 1972
Hat açarken
ağır taşlar kullanılır. Kaleler önde vezir arkada olmalıdır. Konumda bir fikir
varsa o uygulanmalı, takip edilmelidir.
Kale ve iki
piyon alabiliyorsan her zaman iki alet ver! Özellikle oyun sonunda ver. İki
taşın kuvveti nedir?
24.Axb7 Kxb7
25.Fxa6 Ka8 26. Fxb7 Vxb7 Hesap tamam. 27. Vb3 Ka6 28. b5 cxb5 Tal kalelerinin
bulunduğu hattı açtırdı. 29.Kc7 Vb6 30.axb5 Ka5 31.K1c6 Vxb5 32.Vxb5 Kxb5
33.Kxf6 Fe8 34.Kc8 Şg7
İki hafif
alete karşılık bir kale vermek mümkün.( 35.Kxe8 Şxf6 36.Kxf8) Tal, daha iyisini
gösteriyor. 35.Kf3 Çifte tehdit. O, vermeden alıyor.
İyi şey, en
iyi şeyin düşmanıdır.
Yukarıdaki
konumda siyahın aday hamleleri: …Vxf5,
veya …Fxf2
Fakat Tal,
20…Axf2 oynadı. Neden? Kötü taşı değiş!
Makaganov’un
sözleriyle “İki tarafta da tehdit yoksa en zayıf taşı geliştirmelisiniz veya
gözden çıkarmalısınız, değiştirmelisiniz.”
Yaptığınız
fedanın rakibinizin taşlarını geliştirmesi karşılığında siz de bir şeyler
kazanmalısınız. Attığınız taş ürküttüğünüz kurbağaya değmeli.
Oyun şöyle
devam etti: 21.Kxf2 Fxf2 22. Şxf2 Ve6 23. Fc1 g6 24.Vg5 f6 25.Vh6 f5 26.Şg2
Kxf3 27.Axf3 Vxd1 0-1
Tal-Johanessen,
Riga, 1959
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiC6WbZ-lzW1Jmg5bIIBIcKqLZmwM_s7jAI-7_B0D951Onbupa-H7Nj0e4iwumPXaLLV77_zIBRVebH7DKJfk6y7fU_VM9WVT1pic-9FVJLyFS8RwE8yGJHrcZ-dXvblf0zxauwMfZmWbA/s320/Tal-Johanessen.png)
15…a6
Tal’den yeni
bir konuma bakıyoruz. Pozisyonu nasıl değerlendirelim. Problem nedir? Tehdit
nedir? Bazı hamlelerle siyahın gelişiminin önlenebileceğini düşünüyorum. Siyah
taşların problemi var: Gelişmemiş, mücadeleden uzak iki taşı var.
Beyaz taşlar
ise daha gelişmiş, onlar merkezde.
15…a6,
Ab5’i
önledi. Burada, 16.Ad5 oynanabilir mi? Evet.
16.Kfd1 Va5
17. Vc4 İşte Dünya Şampiyonu hamlesi! Her şeyi görüyor ve oynuyor. Siyah ne
yapabilir?
Tal,
merkezde taş avantajını sağladı. Bunu taş feda ederek yaptı.
Açık hat
yoksa kalelerin aktifliğinden söz edilemez.
Burada derse
ara verdik çünkü Topalov ile Kramnik arasındaki
tuvalet krizinin, oyunların
tartışılmasının önüne geçtiği,
gürültülü Dünya Şampiyonluğu
finalindeki Kramnik’in danışmanlarının semineri ziyaret edeceği haberi geldi.Mikhalchishin,
danışmanlar gelene değin bir soru üzerine öğrencilerin psikolojik hazırlığı
üzerine konuştu:
Psikolojik hazırlıkta 2 ip ucu:
1.Motivasyon
ve durum belirleme
(Öğrencimiz)
Satranç oynamak istiyor mu?
Aç (mı?)
Tembel mi?
Baskı
yapmamak lazım. Yoksa motivasyonunu kaybedecekler. Çocuğun karakterini de
bilmek lazım.
2.Uyku
Bu çok büyük
bir problem.
Çocuklar, varyasyonları
kafalarından geçirmeyi engelleyemiyorlar. Yoga uygulayın, yararlı olabilir.
Turnuvadan
4-5 gün önce çalışmayı kesin. Yürüyüş, sinema, başka etkinlikler önerin. Her turdan sonra 30 dakika sıcağı sıcağına
analiz yapın. Sonra akşamları 1 saat teknik çalışma. Turlardan 15 dakika önce
konuşarak motivasyon.
Kramnik’in
ekibi, geldiler. 7 kişilik bir ekiple Dünya şampiyonluğu finaline çok iyi
hazırlandıklarını, final maçındaki oyunların kalitesinin tuvalet krizi
nedeniyle düşük olduğunu, bunun sorumlusunun Topalov ve ekibi olduğunu ve bundan böyle Topalov ve ekibini yok
saydıklarını söylediler. İzin isteyip gittiler.
Adrian
Mikhalchishin seminerine, öğretim panosuna, yine hızla ve sevecenlikle, “önemli” diye vurguladığı bir oyun
sonu konumu dizerek devam etti. Bu konumun
Tal’in oyunlarından mı başka oyundan mı alındığını anlayamadım, kimseye de
soramadım. İşte konum:
B/Şh1,
Kb5,a4, g3, h2 (5)
S/Şe6, Fd8,
Ac6, g6,h7 (5)
Tahtada
vezirler varken iki hafif alet kaleden üstün sayılır. Ama oyun sonunda kale, iki hafif aletle baş eder.
Yukarıdaki
konum, öncelikle “a” piyonunun nasıl sürüleceğini göstermesi, diğer yandan taş
değişimleri sonucunda böyle oyun sonlarında nasıl oynanacağını bilmek
bakımlarından çok önemlidir. Piyonların hangi karelerde konuşlandırılacağı
konusunda da önemli bir örnek.
İkinci
zayıflık çok etkili olur. Siyaha h5 sürdürmemek gerekir.
1.g4!!
Hangi
kanatta kazanacağınıza karar verin.
Şimdi
beyazın zayıf karesi:h4
Zayıflık
şahtan uzak olmalı, korunması zor olmalı…
Bu konumda
beyazın ana amacı a piyonunun önündeki blokajı kaldırmak. Plan yapmanın ve
yapılan planı uygulamanın güzel bir örneği. İkinci zayıflık oluşturmayı
başarırsa beyaz, siyah taşların iş birliğini bozar.
a5 sürüşü
mümkün olsa da oyun berabere bitebilir.
Kale ve
piyon oyun sonunda iki hafif aletten üstündür.
Açık hattı
ele geçiremiyorsan ikinci zayıflık işe yaramaz. Bunlar birbirleriyle ilişkili
kavramlar. Açık dikey olmazsa kale ile kazanamazsınız. Açık hattı ele
geçiremiyorsan rakip taşları pasifleştir
Taş değişimini tetikleyen etmenler:
1.Geçer piyon olşumu
2.Aktif kale
3.Rakipte oluşturulan ikinci zayıflık
Konuyla
ilgili bakılacak oyunlar:
Beliavsky-Geller,
1975
Tal-Petrosian,
1964
Polugaevsky-Tal
İlivitzky-Spassky,
1955
Devam Edecek
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder