Mikhalchishin
BÜYÜK BOTVİNNİK’İN KONUM
DEĞERLENDİRME
YÖNTEMİ
Bundan önceki 3 yazıda aktarmaya çalıştıklarım GM
Adrian Mikhalchishin’in, seminerin ilk
günü neredeyse hiç soluklanmadan sabahtan öğleye değin anlattıklarından
defterime yazdıklarımdı. Seminerin başında Hocamızın yüzü bana yorgun göründü
ama durmaksızın ve ilerleyen bir istekle konuşuyordu. O konuştukça bize verdiği
taze bilgilerle yüzündeki yorgun maske
siliniyor yerine bilgelik maskesi takılıyor
gibiydi.
Öğleden sonraki seansa Hoca, öğretim panosunu
kullanarak başladı. Taşları kendi diziyordu, çok hızlı, çok seri diziyordu ama buna sadece “diziyordu” demek
çok yetersiz bir anlatım olur. Onun taş dizişine bakarken “ Bu adam için
hayatta satrançtan başka bir şey yok herhalde.” diye içimden geçirdim. Mikhalchishin
, taşları bizim tuttuğumuz gibi tutmuyor, bilenler bilir, Büyükusta, ünlü ozan
Neşet Ertaş’ın sazını tuttuğu gibi tutuyor. Taşları yerlerine, konumda ait
oldukları karelere koyarken okşuyor. Ama bu taş dizme işini öyle hızlı yapıyor
ki içindeki satranç sevgisinin yalımı ders
alanını(sınıfı) suyun bir havuzu
doldurduğu gibi dolduruyor, izleyen herkesi
ister istemez teker teker içine alıyor.
Hocamızı şevkle seyre dalmışken yanımda oturan Sertaç Dalkıran’a
sessizce sordum: “Üstad, hayatta hakikaten satrançtan daha önemli, başka bir
şey yok mudur?” “Olmaz olur mu şu dersi bir dinleyelim, anlatırım.” dedi ama
dersten sonra bu önemli konuyu konuşmak nasip olmadı.
İlk konumuz M.Botvinnik’in merkeze
ilişkin
anlatımları:
GM Adrian Mikhalchishin, şu konumu dizdi:
B/Şg1, Ve5, Kd1, Kd4, Ff3, a3, b2, e3, f2, g2, h3
(11)
S/ Şg8,Vc5, Kd7, Kd8, Fe6, a5, b6, d5, f7, g7, h6
(11)
Öğrencilerimize neler öğretebiliriz? Plan yapmayı
öğretebiliriz.
Yukarıdaki çalışma şemasına göre:
P1.Rakibin tehdidi nedir? Piyon isteyebilir, taş isteyebilir…
mat isteyebilir. Her şeye bakmak lazım.
Tehditlere
karşı ben ne yapabilirim? Basit profilaktik düşünce. Rakibimizin planını
anladıktan sonra, o, bu planı nasıl geliştirebilir? Bu ve bunun gibi soruların
cevapları, profilaktik düşünme yöntemini
oluşturur.
P2. Rakibin planını bozmak, onu engellemek, ona
sınır koymak, kısıtlamak…
P3. Düşündük, düşündük… Tam hamleyi yapacağız,
hatamızı görürüz.
Herkes böyle yapıyor, Dünya şampiyonları bile. Neden
böyle oluyor? Neden önce göremiyoruz? Elementler, baktığımız konumdaki taşlar
bir kutudadır, taktikler…
Biz (insan) konumu değerlendirirken hem taktiksel
hem de stratejik olarak bakarız. Statik elementler: taşlar ve tahta, konum.
Dinamik elementler:taktikler vd. Hamleyi yaparken dinamik elementleri gözden
kaçırdığımız için P3 karşımız çıkar. Dinamik elemanları hesaplamak hatalı
hamleyi önler. Çözüm: Elleri arkadan bağlamak.
Genç oyuncular
genellikle P2’yi uygulamaz. Onlara,
oyunlardan hatlar göstererek hatalarını azaltabilirisiniz. Sadece
öğrencilerimiz mi? Biz de öyleyiz.
Bir oyun iki nedenden
kaybedilir:
1.Rakibimizden kötü
oynarız.
2. Tipik bir hata yaparız.
Güçlü oyuncular, P1’de
hata yapmaz. Rakibin tehdidi nedir?
Onlar, hemen görürler.
P1’in özü nedir? Zayıf
noktaya (kareye) hücum. Rakip oyuncu gerçekten zayıf bir noktaya mı
yönelmiş? O zayıf noktayı hücum eden
taş/taşlara en azından eşit sayıda taşla korumak gerekir.
Budur zayıflık: Rakip
saldırıyor, siz koruyorsunuz ya da tersi.
Yukarıda diyagrama
bakalım, orada iki türlü devam yolu vardır:
1. Hücum eden taş sayısını artırmak.
Filler tahtada olmasa bile yine üç tane tehdit eden taş var ama e4 sürülebilir.
Savunma
nasıl yapılır? Savunan taş sayısını artırmakla yapılabilir. Ama bu konumda öyle
bir şans yok. Siyah, piyon kaybeder.
İlk
plan nedir? Filleri değişmek. Öyleyse hamle ortaya çıktı: 1.Fg4! Stratejik plan
ile taktik birleşti. Taş değişmek çok önemli stratejik unsurlardan biridir.
Şimdi, fili rakip değişirse taktik motif oluşur. Kaleyle alıp mat isteriz. Ama
biz değişirsek piyonla savunur. En iyi
savunma piyonla yapılandır. Çünkü en ekonomik taş piyondur.
2. Zayıflık oluşturma yöntemi: Genel
teori der ki bir zayıflık korunabilir zayıflıktır. İki zayıflık da korunabilir.
Ama her ikisine birden yapılan tehdit sıkıntı yaratır.
İstemek,
savunmaktan iyidir.
İkinci
tehdit nerede yapılabilir? Şah kanadında. Bu amaçla,
1.g4
Vc6
Beyaz,
burada bir seçim yapmak zorunda: h4, g5
oynayabilir ya da doğrudan g5 oynayabilir. Bunlardan biri iyi diğeri kötüdür
ama biz bunu nasıl anlayabiliriz. Seçeneklerden ikisi de mümkünse biri daha
çekicidir.
2.h4’ten
sonra siyahın 2…f6 savunma hamlesi planı bozar, veziri uzaklaştırır. Onun için
Botvinnik 2.g5 oynadı. 2…hxg5 3.Vxg5 Şimdi zayıflık nerede? “h” hattında. Bir
tarafın çok seçeneğinin olduğu konumlara “kritik
konum” denir. Kritik konumlarda elemine metodunu uygulamak iyi sonuç verir.
En basit hamle: Fxd5 Siyah, Vh6 oynayabilir. Beyaz biraz daha iyidir.
Başka
seçenek: 1.Kxd5 derin tehditler yaratır. Korunmayan taş, rakibin tehdit
yollarını açar, onu davet eder. 1…Vf6 ile savunur. Bu hamle de bir şey
kazandırmıyor. Kritik konumlarda
“aday
hamleler” ortaya çıkar. Önce birini sonra diğerini hesaplarız. Bu konumda aday
hamleler :
1.Vh5
1.Kh4
1.Şh2
Yönünüz,
hedefiniz değişti.
1.Şh2’yi
hesap edelim. Savunma var mı?
1.Kh4’e
bakalım: Siyahın çok iyi bir savunması var. Öğrencileriniz bu iyi savunmayı
bulabilirler.
Savunma
taktiksel de yapılabilir. Burada taktik motif var mı? Çifte tehdit var.
1…Kd6
iyi bir savunma hamlesi ama şimdi,
2.Şh2
atağın hattını değiştirir.
İncelediğimiz
konuma benzeyen bir konum var, biraz daha karmaşık. Çünkü her iki tarafta birer taş daha var:
c3’te beyaz fil, e7’de siyah fil.
Karpov-Spassky, Montreal, 1979 26.g3
Botvinnik’ten
30 yıl sonra Karpov – Spassky, partisinde oluşmuş. Konum, aynı yöntemler gözden geçirilerek
değerlendirilmeli. Yeni konumda mekanik bir yöntem uygun değil, e4 sürülemiyor.
Peki, başka zayıflık oluşturulabilir mi? Karpov, bunu nasıl yaptı? g7
karesindeki zayıflık için ne yapılabilir? Veziri şah kanadına aktararak…
26.g3
Ff8 27.Fg2 Fe7 28.Vh5 Beyazın hamleleri
çok basit gözüküyor.Karpov, mekanik
oynuyor , merdiveni basamak basamak çıkıyor. Şimdi artık e4 tehdidi var. Siyah, 28…a6 ile vezirini korudu. Oyunu bulup
devamını inceleyiniz.
Yine
büyük Botvinnik’ten bir konuma bakıyoruz:
B/
Şe1, Vd1, Ka1, Kh1, Fb2, Fe2, Ac3, Ad2, a3, b4, d4, e3, f2, g2, h2 (15)
S/
Şg8, Ve7, Ka8, Kf8, Fc8, Fd6, Ab6, Af6, a7, b7, c7, e4, f7, g7, h7 (15)
İlk
bakışta pozisyonun siyah için kötü olduğu söylenemez. Ama;
1.g4!
Siyah atı f6’dan uzaklaştırmak ve e4 piyonuna hücum etmek düşüncesiyle…
1…h6’ya
2.h4
Siyahın
durumu birden kötüleşti.
Botvinnik
1936’da Bogoljubov’a da aynı stratejiyi uyguladı.
Fischer’in
de dediği gibi satranç zamanlamadır. Zamanı, anı kaçırırsanız rakibiniz
toparlanır.
Piyonlarınızı
şahınızdan fazla ayırmayınız. Ama görüldüğü gibi merkeze dolaylı atak
düzenlemek için şahın önündeki piyon, “g” piyonu sürülüyor. Botvinnik, çok
kuvvetli oynuyor.
Botvinnik-Smyslov,
Lundin - Botvinnik, Botvinnik- Ragozin partilerine bakınız.
Büyük
Botvinnik’in nasıl kazandığını gördük, rakip taşları merkezden uzaklaştırdı
öyle kazandı.
Devam Edecek |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder