18 Nisan 2012 Çarşamba

A.MİKHALCHİSHİN'İN SEMİNER NOTLARI (9) ÖĞRENCİLERİN OYUNLARININ ANALİZİ


ÖĞRENCİLERİN OYUNLARININ ANALİZİ


1.      Antrenör Analizi

2.      Öğrenci Analizi

Öğrencilerin oyunlarının analizleri klasik oyunlarla beraber yapılmalıdır.

Sovyet okulunda oyunlarını çok iyi analiz eden öğrenciler daha sonra Sovyetlerin en iyi oyuncuları oldular.

Bukovsky,Aleksander  Grischuk’un antrenörüydü. Grischuk, önceleri oyunlarının analizlerini yarım yamalak yapar 1 sayfa kağıtla gelirdi. Bir yıl sonra 4 sayfa analiz kağıdı ile gelmeye başladı. 16 yaşında ise 10 sayfa kağıtla gelirdi. Bütün oyunlarını bir deftere yazardı.

Analiz yapmak oynamaktan daha kolaydır ama analiz, oyunda nasıl düşüneceğimizi öğretir.  Bu yüzden analiz yapmak çok önemlidir.

Kaybetmek utanç değildir. Aynı hatayı sürekli yapmak utançtır. Analiz utancı da nler bu yüzden de ayrıca önemlidir.

Analiz yaparken ilk bakacağımız şey açılıştır. Analiz yaparken şöyle bir sıralama yapabiliriz: 1-Açılış  2- Alternatif hamleler  3- Kritik kareler

Açılış analizinde de şunlara dikkat:

1.Açılış problemleri ve yanlış realizasyon(geçekleştirme)

2. Otomatik hamleler

3. Rakibin planı nedir?

4. Her hamlenin analiz edilmesi

5. Daha fazla seçeneği gözden geçirmek

6.Teknik hatalar

7. Taktik hamleleri gözden geçirmek

….

Açılışta öncelik gelişimdir. Şah tarafını geliştir. Şahını güvence altına al.( Geliş ve rokunu at.)  Evrensel bir yaklaşım bu. Bu yaklaşım için daha yüksek düzeylerdeki oyuncular için yüzde yüz doğrudur, mutlaka uyulmalıdır  diyemeyiz  ama gençler için gelişim önceliği yüzde yüz doğrudur ve mutlaka uyulması gerekir.

Bazı hamleler için “satranç hapishanesine göndermek gerekir.” diyorum, açılış kurallarına aykırı hamleler için…

Kritik pozisyon nedir? Çok fazla seçeneğin olduğu pozisyon kritik pozisyondur. Burada hemen karar verme! İyice analiz et öyle karar ver, öyle oyna.

Analiz etmenin doğru yöntemi, farklı, yeni fikirler bulmaktır.

Rakibinizin kuvvetli olduğu kanatta piyonlarınızı oynatmayın.

Oyun sonunda piyonlarınızın çok olduğu kanatta oynayın.

10. hamleden önce vezirinizi oynamayın.


Anolojik Plan

Analojik plan daha önce başkaları tarafından oynanmış örnekleri olan planlardır. Benzer planlardır. Tipik planlar vardır, Analojik planlar vardır. Tipik planlar bir yapı üzerine kurulur.

Larsen -  Tal, Leningrad, 1973
Simetrik İngiliz Açılışı

Simetrik açılışlarda genel prensip: Siyahların smetriği erken bozması geç bozmasından iyidir.

Petrosian-Fischer partisinde benzer plan uygulanmıştır.

1.c4 g6 2.Ac3 Fg7 3.Af3 c5 4.g3 Ac6 5.Fg2 e6 6.0-0 Age7 7. d3 0-0 8.Fd2 d5 9.Vc1(D)

Beyazlar, merkezde ısrarlı değil. Peki, onların fikri nedir? Siyah karelerde zayıflık ve vezir kanadı piyonlarına saldırı. 9… b6 10. Fh6 Fb7 11.Fxg7 Şxg7 (D)
Burada siyahlar, nasıl oynamak ister? d4 sürüşü ile merkezi kapatmak ister. Niye? Çünkü, d4 sürüşü siyahlara alan üstünlüğü kazandırır.

Yasak sistemler: Merkezi terk eden sistemler gençlere yasak. Mesela “kirpi sistemi” çocuklar için uygun değildir. Karmaşık yapı içeren planlar da yasak.

Fischer ne diyor? Satranç zamanlamadır.

12.cxd5 Axd5


Şimdi beyazlara plan kuralım.

Aday hamlelerin listesini yapıyoruz:

1.      Vezir kanadında oynayabilir miyiz? 13. a3 ve 13. B4 ile c5’e saldırılabilir.

2.      13. h4 Şah kanadı atağı.

3.      13.Axd5 ile merkezde oynarız ama elimize ne geçer.

Larsen oyunda 13.h4 oynadı.

4.      13.Kd1’e de bakılmalıydı. En iyisi 13.a3 idi.

Hesapladığımız devam yolları planlarımızı desteklemelidir. Gelişimden uzak hamleler tehlikelidir.

Planı taktik motifler destekliyorsa bu çok iyidir. Neden? Zaman kazanırız. Taktik motifler, taşların işbirliği içinde, uyumlu çalıştıklarını gösteriri.

13.h4

 Botvinnik’in g4 ile merkeze saldırı planı vardı. Larsen ise kenar piyonlarıyla…

13…Ad4 Mantıklı hamle. Kanat saldırılarına karşı merkezde oyun.

14.Ke1 Tal, burada basit bir metot uyguladı. 14…h6 15.Ae5 Axc3 16.Vxc3 Fxc2 17.Şxg2 Vd5+ (D)
 Siyah iyi ama profilaktik düşünmeli.

18.Af3  Kad8(D)

18…Kad8!
 Profilaktik bir hamle. Beyazın planını bozuyor, kendini geliştiriyor.

Planlar, rakip kampta zayıflık oluşturmaya ve zayıflıklara yüklenme üzerine kurulmalıdır. İkinci zayıflık oluşturulabilir mi? Hep akılda tutulmalıdır.

Bir hamlede birden fazla fikir varsa o iyi hamledir, ne kadar çok fifir varsa o kadar çok iyi hamledir.

Brontein şöyle derdi: “satranç çifte hücum oyunudur.” Bu söz geniş anlamda iki fikir içerir.
19.Şg1 e5 20.Axd4 exd4 21. Vc4 Vh5 (D)
21...Vh5

Birden fazla fikir içeren bir hamle. Hem e2’ye saldırıyor hem de g5’i destekliyor.

22.Va4 Kfe8 23.Vxa7 Kd6 24.b4 Kf6 25. Bxc5 Vf5 26.f3 Vh3 27.Vc7 Kf5 28.cxb6 Ke5(D)
Yol kesme.

29.e4 Vxg3+ 30.Şh1 Vxh4+ 31.Şg2 Kg5+ 32.Şf1 Vh3+ 33.Şe2 Kg2+ 34.Şd1 Vxf3+ 35.Şc1 Vf2 0-1


Bu parti, önce zayıflığa saldırı, sonra başka bir zayıflık oluşturup onun üzerinden şaha saldırı üzerine kurulmuş bir planın başarılı bir şekilde uygulandığını gösteriyor. Yol kesme taktiği plana destek verdi.



Analiz edilecek partiler: A.Mikhalchishin- S.Polgar ve Olafsonn-Fischer

Çok örnek iyidir.



Bitti

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder